Učitelé: Roušky povinně ve školách jsou obrovské riziko. Měl by je proto pro žáky i učitele zajistit stát

Tisková zpráva

Učitelé sdružení v Učitelské platformě reagují na poslední návrhy, kdy a za jakých podmínek by se žáci a pedagogové mohli vracet do škol. Pokud se počítá ve školách s dětmi v rouškách, musí je zajistit stát, protože většina roušek je domácí výroby a nejsou vždy vhodné pro celodenní činnost. Uvažování o znovuotevření škol by podle Učitelské platformy nemělo vycházet jen z požadavku rodičů otevřít školy, ale i ze zajištění výuky. 

K návrhu o možném návratu žáků do škol za předpokladu povinného nošení roušek se učitelé staví skepticky. Většina žáků i učitelů má dnes k dispozici pouze podomácku vyrobené roušky, které je možné bezpečně používat jen omezený čas, nikoli pro celodenní pobyt ve škole a vedení výuky. “Rodiny by musely roušky denně prát, což nelze ohlídat. Problém by byl i u sociálně slabých rodin či v rodinách se špatnou hygienou. Mohlo by to vést k tomu, že by byly ze vzdělávání vyloučeny děti rodin, které nejsou schopny zajistit denně čisté roušky,” sděluje předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.

Ne každý má možnost si roušku sehnat. „Proto je nutnou podmínkou pro pobyt ve škole s rouškami centrální zajištění dostatečného počtu roušek v požadované kvalitě pro všechny žáky i pracovníky škol ze strany státu,“ doplňuje Petra Mazancová.

Společně s rouškami, ve kterých by se dalo srozumitelně mluvit a ve kterých by se nikdo z učitelů ani žáků brzy nezadýchával, je třeba zajistit i dostatek dezinfekce. “Neumím si představit, že ve škole dodržíme rozestupy a budeme při vstupu měřit teplotu žákům. I na to je nutné myslet,” říká Petra Mazancová z Učitelské platformy. Celodenní nošení roušek a dodržování přísných hygienických pravidel navíc znemožňuje kvalitní výuku, která stojí na spolupráci a kontaktu mezi učitelem a dětmi i dětmi vzájemně, skupinové kooperativní práci, využívání širokého spektra pomůcek a podobně. Frontální a výkladové metody nejsou vhodnou alternativou pro dlouhodobější výuku.

Veškeré nápady s rouškami a dezinfekcí zatím působí jen jako náplast pro zklidnění rodičů, že jejich děti nebudou dlouho doma,” dodává Petra Mazancová. O znovuotevření škol se však musí přemýšlet mnohem pečlivěji, musí se zohledňovat průběh výuky i kapacitní a personální možnosti škol. Značná část učitelů je navíc sama v seniorském věku nebo se potýká s chronickými zdravotními problémy a autoimunitními chorobami, nebo je po onkologické léčbě. Není jasné, zda by školy vůbec zvládly zajistit výuku při kompletním otevření před definitivním ústupem epidemie.

Kontakt:
Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy
tel.: 608 448 978
email: info@ucitelskaplatforma.cz
web: www.ucitelskaplatforma.cz
Twitter: https://twitter.com/ucitele
FB: https://www.facebook.com/ucitele

Učitelská platforma je profesním sdružením učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ a ZUŠ, kteří se spojili s cílem zlepšit podmínky učitelské práce a kvality výuky. Cílem Učitelské platformy je tak aktivně vstupovat do jednání s MŠMT a s dalšími organizacemi, které ovlivňují vzdělávání v České republice, aby žáci i studenti získávali ve školách co nejlepší vzdělání pro budoucnost. Učitelská platforma podporuje požadavky České středoškolské unie a spolku Otevřeno, který usiluje o zvýšení kvality výuky na pedagogických fakultách a vyšší propojenost s praxí.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email