Učitelé: Rozhodnutí ministra Plagy o odkladu povinné maturity z matematiky je správné

Učitelé sdružení v Učitelské platformě vítají rozhodnutí ministra školství Roberta Plagy odložit povinnost maturovat z matematiky. Pokud Plagův návrh projde, zůstane i po roce 2021 matematika volitelným maturitním předmětem jako dosud. Cílem povinné maturitní zkoušky by totiž mělo být zvýšení matematických dovedností a neměla by být nástrojem pro omezení počtu žáků na maturitních oborech. Podle Učitelské platformy by se proto nejdříve měla změnit výuka matematiky, která by měla vést k rozvoji matematického myšlení a teprve pak zvažovat její povinnost.

Podle ministra školství Roberta Plagy nezbývá při objemu učiva ve školách čas na procvičování příkladů, které skutečně vedou k posílení matematického myšlení. Právě takové úlohy měly v dosavadních maturitních testech nejnižší podíly úspěšnosti. “Pokud se podíváme na typické úlohy, tak více než logické uvažování bohužel vyžadují především osvojení mechanicky nacvičených postupů,” upozorňuje na nedostatky současných maturitních testů předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.

Cílem povinné maturity z matematiky by ale měl být právě rozvoj logického myšlení. Proto je potřeba nejprve výuku matematiky zkvalitnit a nepodřizovat ji ve stávající podobě nevyhovujícím testům. Jsou koncepčně i obsahově nedokonalé, netransparentní a podle odborníka na testování Oldřicha Botlíka, který na jejich nedostatky upozorňuje dlouhodobě, konzervují nežádoucí podobu výuky matematiky, která české studenty od matematiky odrazuje.

“Vyžadování povinné maturity z matematiky by v tuto chvíli neférově hazardovalo s budoucností mnoha maturantů. Navíc učitelé musí učit to, co se testuje. Pokud je stávající maturita založena na testování naučitelných postupů, nemohou učitelé učit matematiku progresivnějšími způsoby, která vedou k rozvoji matematického myšlení. I z těchto důvodů je odložení povinnosti z matematiky naprosto nutný systémový krok,” doplňuje Petra Mazancová.

V současné situaci by tak povinná maturitní zkouška z matematiky znesnadnila zlepšení její výuky, šla proti zájmům studentů, učitelů a celé společnosti včetně těch, kdo na zavedení povinné maturity z matematiky tlačí nejvíce – českého průmyslu. “Povinná maturita by neměla být na žáky bičem, proč se nehlásit na maturitní obory, ale vybavit příští generaci matematickým myšlením. Pokud se podaří změnit způsob jejího přezkušování a tím i výuky, existuje šance, že průmysl konečně získá absolventy, které potřebuje,” uzavírá Petra Mazancová, která vyučuje na jednom z litoměřických gymnázií a třetím rokem vede Učitelskou platformu.

Rozhodnutí posunout termín povinné maturity z matematiky podporuje i Česká středoškolská Unie či Unie školských asociací CZESHA.

Kontakt:
Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy
tel.: 608 448 978
Email: info@ucitelskaplatforma.cz
web: www.ucitelskaplatforma.cz

Oldřich Botlík, zakladatel iniciativy Maturitní data – odtajněno a spoluautor projektu Kalibro
Tel.: 724 058 384
Email: old.botlik@volny.cz

 Učitelská platforma je profesním sdružením učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ a ZUŠ, kteří se spojili s cílem zlepšit podmínky učitelské práce a kvality výuky. Cílem Učitelské platformy je tak aktivně vstupovat do jednání s MŠMT a s dalšími organizacemi, které ovlivňují vzdělávání v České republice, aby žáci i studenti získávali ve školách co nejlepší vzdělání pro budoucnost. Učitelská platforma podporuje požadavky České středoškolské unie a spolku Otevřeno, který usiluje o zvýšení kvality výuky na pedagogických fakultách a vyšší propojenost s praxí. 

Příspěvek byl publikován v rubrice Tiskové zprávy a jeho autorem je Michal Kaderka. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *